Min operation

Detta kommer ta 10 år att skriva (MINST!) eftersom jag bara kan skriva med en hand.

Jag blev opererad i handen. Har en fraktur i den som jag haft sen jag var liten, hur liten vet man inte. Detta har medfört att benet inte vuxit som det ska. Det är jättesvårt att förklara för er, men lägger upp en bild som kan hjälpa till:


Knogen som hör till lillfingret ska egentligen sitta där det är blått, men eftersom det benet har blivit skadat så har det alltså inte växt utan sitter på ett ungefär där jag målat rött.
Det är väl det bästa sättet att förklara på.

Tänkte först berätta hur jag märkte det, det är en liten rolig historia.
Jag gick i tredje klass, vi satt på golvet och hade samling. Så skulle vi räkna hur många dagar det är i de olika månaderna på knogarna, hoppas ni vet vad jag pratar om. Då upptäckte jag att där inte fanns någon knoge där det skulle finnas en och på det hållet är det.

Var på flera besök hos handkirurgen i malmö men de ville vänta med operation tills jag blivit äldre.
fick först tid i februari detta året eller var det kanske mars? Men då skulle jag ut på praktik på ett dagis  så vi fick skjuta fram det. och nu blev det gjort, den 12 oktober.

Vi körde hemifrån 05.00 på morgonen i tisdags och 07.40 var det dags för operationen.
men när vi var framme på sjukhuset insåg jag att detta skulle bli av. Jag skakade och jag grät så livrädd jag var. fick lugnande tabletter så jag kände mig lite snurrig 
När klockan blev 07.40 blev jag hämtad och iväg rullad mot operation. jag grät och grät och hade 3 sköterskor som stod hos mig och sa att allt kommer gå bra. 
Skulle först få en nål i handen så dom snabbt kunde ge mig mer lugnande men inte kan han som skulle sätta den göra det rätt. Han missade och grävde runt, jag grät ännu mer för nu gjorde det ont. Tillslut fick en annan ta över och sätta den i armen istället. fick lugnande direkt.
sedan sprutade de i något annat och där tar mitt minne slut förtillfället.
Nästa sak jag kommer ihåg är att det står någon över mig som säger "jenny, dags att vakna". sedan somnade jag igen.
vaknar igen på uppvaket och kollar direkt på min arm, var hög av morfin redan då.
ser att min hand hänger i en sån där påse så jag börjar slita av den för jag ville se hur handen såg ut. Då kom en sköterska direkt och sa till mig att den skulle hänga där, men sedan förstod hon att jag bara ville se. kollade på ett bandage på handen och sedan hängde jag tillbaka den i den där påsen och somnade om.
Vaknade flera fånger till och fick mer morfin isprutat flera gånger.

De ville inte skicka ner mig till avdelningen eftersom jag fortfarande var jättetrött och hade ont. men tillslut vaknade jag, blev inledd till toaletten av två sköterskor, kollar mig i spegeln, går ut, pekar på mina ögon och säger till dom att jag är jätteröd i mina ögon. det var tydligen inte konstigt.

Åker ner till avdelningen igen och fortsätter sova.
sedan kläcker jag ur mig en underlig sak. och det var när jag fick tabletter så såg en väldigt konstig ut, så jag kollar på den och säger "vad är det för en liten buse?"
Jag undrar vad jag har sagt som jag inte kommer ihåg pga morfinet.

Senare blev det snack med doktorn lite.
annars sov och mådde riktigt dåligt.  

Åkte hem på kvällen. har bandage till tisdag sedan har jag skruvar och skit i handen ungefär ett halvår framöver.
mer om det tänkte jag ta efter tisdag då jag ska till doktorn igen..



Kommentarer
amanda säger:

Hoppas det blir bättre med din hand nu efter operationen! :)



Skulle vara jätte tacksam om du gick in på min blogg & ställde några frågor till min frågestund så kommenterar jag din blogg så ofta jag hinner!

Du kan ju försöka skriva med din hand iaf!

2010-10-16 | 21:08:54
Bloggadress: http://engamanda.devote.se
ullie säger:

men oj va slarvigt att inte läsa.. kanske missat.. hoppas verkligen att den blir bättre nu då .. ja a av morfin blir man allt snurrig hihih

2011-08-04 | 23:45:35
Bloggadress: http://weberskold.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback