En eller ett choklad..?

En diskussion som aldrig kommer få ett svar är om det heter En eller Ett choklad.
Jag och Christopher har haft väldiga diskussioner angående detta. Eftersom jag är skåning säger jag Ett choklad.
Christopher är göteborgare och säger En choklad.

För mig finns det inte att man överhuvudtaget kan få för sig att säga en choklad. Det är ju så sjukt fel så det finns inte.

Vi ska reda upp lite här nu en gång för alla!


Den biten som ligger där är absolut "en". För att det är EN chokladruta, EN chokladbit.


Det här kan också vara "en" OM man säger "en chokladkaka"
Men annars är det ETT choklad. Och inget annat!

Man måste ju själv förstå att det inte funkar att säga en choklad.

Jag kommer aldrig, aldrig ALDRIG ge mig och säga något annat, för om det ska vara helt korrekt så heter det faktiskt ETT CHOKLAD.

Men vad säger ni? Säger ni "ett choklad" (som är rätt) eller "en choklad" (som är fel)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback